معرفی وشناسایی گیاه دارویی خرگوشک ( گل ماهور )

یادم هست از زمان کودکی که با خانواده به شملق ( زیارتگاهی در کوهستانهای زادگاهم سبزوار ) میرفتیم در مسیر کوه نوردی شش کیلومتری تا امامزاده که به لحاظ گونه های دارویی یک هرباریوم طبیعی است ، گیاهی با برگهای زرد کم حال و کرک دار نظرم را جلب میکزد که وقتی از مرحوم مادر بزرگ نامش را جویا شدم می گفت این گیاه " دم گاو " است و خودش هم برای گرفتن عرق چهل گیاه از آنها جمع میکرد تا اینکه اخیرا خیلی دلم میخواست ارتباط " دم گاو " را با گیاه خرگوشک را بدانم که متوجه شدم در برخی نواحی به آن " گاو دنبه " گفته میشود که در حقیقت همان " دم گاو " خودمان در حقیقت میتواند " دنبه گاو " باشد .

و اما "خرگوشک" یا همان "گل ماهور" که با نام‌های دُرماهى و زرماهى نیز شناخته می شود، گیاهی است با گل‌های طلایی و متعلق به تیره‌ی خرگوشک با ارتفاعی که گاهی به اندازه قد یک انسان نیز می‌رسد در غالب مناطق استپی، دامنه های کوهستانی و بیشه زارها و علف‌زارها می‌روید و بیشتر خاک‌های گچی شن دار و قلوه سنگ دارهای کوهستانی را ترجیح می‌دهد. این گیاه که در هر شرایط آب و هوایی رشد می‌کند حداقل 200 گونه مختلف دارد. نوع معمولی آن که گل‌های زردی دارد دارای خواص درمانی متعدد است .

دوران گل دهی و زمان برداشت آن‌ها خرداد تا شهریور است. قسمت‌های مورد استفاده گل ماهور گل‌ها، برگ‌ها و گاهی ریشه ها است. گل ماهور یکی از قدیمی ترین گیاهان داروئی دنیا میباشد که از جوشانده و دم کرده آن برای تسکین برونشیت ، دردهای سینه ، خلط سینه ، درمان بیماری آسم و بخصوص نوع سل و ریوی که از علائم آنها سرفه های دردناک ناشی از گرفتگی ماهیچه هاست استفاده میشده است .امروزه نیزبه خاطر تاثیر بالائی که روی بیماریهای مختلف دستگاه تنفسی دارد برای این گیاه در صنایع داروئی اهمیت زیادی قادرند. گلهای آن نیز مسکن و آرام بخش هستند و مصرف چای آن به درمان بیخوابی کمک می کند. گلهای گل ماهور یا خرگوشک دارای موسیلاژ فراوان بوده و داراتی اثر نرم کننده مجاری تنفسی است. از سرشاخه های مخلصه بعنوان مقوی معده استفاده می شود.از دانه های کنجد روغن کنجد می گیرند و به مصارف داروسازی و تغذیه می رسد.

گل های این گیاه را باید در هوای آفتابی به صورت تدریجی که گیاه گل می دهد چید و فقط کاسه و سیخک آن را بدون حقه گل جمع آوری کرد و گلبرگ ها نباید پلاسیده شوند و باید به سرعت آنها را در خشک کن با حد اکثر دمای 60 درجه سانتیگراد خشک کرد که در این حال به رنگ زرد روشن می مانند و بوی آنها عسلی است.
خواص دم کرده گل ماهور:
-خاصيت خلط آور دارد.-در برطرف کردن آسم و ناراحتي هاي تنفسي موثر است.
-التهاب ناي را درمان مي کند.-با استرس و بي خوابي مقابله مي کند.
-مصرف آن به افرادي که از ناراحتي گوارشي مانند بواسير، يبوست، اسهال و عفونت مثانه رنج مي برند، توصيه شده است.-خاصيت تسکين دهنده دارد و دردهاي شديد را معالجه مي کند.-در از بين بردن کرم هاي روده اي موثر است.-گزش حشرات و تاول را درمان مي کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 11:44 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.